if (CookieConsent::check('Analytics')) { }

21.6.2021

Kymenlaaksoon odotetaan vilkasta matkailukesää

”Tuore TNS Kantarin gallup kertoo, että 33% suomalaisista aikoo tehdä tänä kesänä kotimaan matkan, 24% yöpyy hotellissa ja 50% käyttää kesällä enemmän rahaa kuin muina vuodenaikoina”, kertoo Kymenlaakson kauppakamarin matkailualan valiokunnan puheenjohtaja Mikko Virtanen.


Cursorin matkailujohtajan tehtävistä Business Finlandin organisaatioon siirtyvä Kati Paasi uskoo, että kotimaanmatkailuun on tulossa kilpailtu kesä.

"Cursorissa on vaikuttajayhteistyö ja mediayhteistyö parhaillaan meneillään. Digimarkkinointikampanjoita on nyt suunnattu erityisesti pääkaupunkiseudulle, mutta myös Tampereelle ja Lahteen", Paasi sanoi. 

Cursor käynnisti yrittäjien kanssa tänä keväänä uudenlaisen taktisen markkinointiyhteistyön, jossa saman kampanjan alla markkinoidaan sekä matkakohdetta että yrittäjän tuotetta. 

Halukkaiden matkailuyritysten henkilökuntaa on kevään aikana koulutettu aluemarkkinointiin ja perinteinen matkailuneuvonta hajautettiin viiteentoista vinkkauspisteeseen.

”Seutupisteiden henkilökuntaa kouluttamalla halutaan vahvistaa asiakaspalvelu- ja seutuosaamista niissä paikoissa, joissa matkailijat luontevasti liikkuvat. Tuo myös kustannussäästöjä, kun siirryttiin kivijalkaneuvontapisteistä yritysten kanssa yhteistyöhön,” Paasi kertoi.

Matkailuneuvonnan pääpisteenä Kotkassa toimii Merikeskus Vellamo, jonka henkilökunta muun muassa vastaa matkailuneuvonnan puhelintiedusteluihin sekä neuvoo matkailijoita paikanpäällä. Vellamo tavoittaa vuosittain noin 100 000 kävijää.

Matkailijan apuna uusi, digitaalinen kauppapaikka 

Digitaalisen kauppapaikan avaaminen oli Visit Kotka-Haminan matkailubisnekselle iso ja merkittävä uudistus, joka toteutettiin tänä keväänä. Palvelun kautta matkailija saa varattua yhdestä osoitteesta majoituksia, elämys- ja matkapaketteja. Esimerkiksi erilaisia elämyspaketteja on tarjolla laaja valikoima Loviisan puutarhoista Kotkan Äijämatkoihin.

Cursorissa seurataankin nyt yritysten kanssa mielenkiinnolla, minkälaiset tuotteet ja yhdistelmät puhuttelevat matkailijoita. Saadun datan perusteella palveluja voidaan räätälöidä ja suunnata entistä tarkemmin matkailijoiden kiinnostuksen mukaan.

"Digitaalisesta kauppapaikasta yritykset saavat hyvää oppia, mitkä tuotteet matkailijoita kiinnostavat ja mitä he ovat valmiita ostamaan. Esimerkiksi Husky-safarit myivät viime talvena hyvin." Kati Paasi sanoo.

Digitaalista kauppapaikkaa kehitetään koko ajan. Tavoitteena on jatkossa saada Lippupalvelun ja Tiketin lippuvaraukset kauppapaikan kautta varattaviksi.

"Mukaan palveluun on tulossa myös Ruotsinlaivat, jolloin matkailija voisi aloittaa matkansa myös Tukholmasta ja varata kerralla laivamatkat, alueen majoitukset ja tapahtumapaketit. Samanlaista kehitystyötä tehdään Pietarin matkailun kanssa," Kati Paasi kertoo.

Vinkkauspisteisiin voi tutustua täällä

Kimolan kanava kärjessä

Pohjois-Kymenlaaksossa jännitetään erityisesti, miten Kimolan kanavan ensimmäinen kokonainen kesä sujuu. Uusi veneilyreitti Päijänteeltä ja jopa 400 kilometrin päästä Pielavedeltä Kouvolaan avattiin veneilyliikenteelle viime elokuussa. Nyt alueelle on tehty myös pyöräily- ja moottoripyöräreittejä.

Kouvolan kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Kirsi Vainio kertoo, että myös Kouvolassa matkailumarkkinointi on kiivaimmillaan ja jatkuu syksyyn asti.

"Kesän pääkampanja tehdään sähköisissä kanavissa yhdessä alueen yritysten kanssa. Kampanjan kärkenä on Kimolan kanava."

Yrityksille on avattu kuvapankki, josta voi hakea kuvamateriaalia Kouvolan seudun matkailukohteista täydentämään yritysten omaa matkailumarkkinointia. VisitKouvola ja Visit Kotka-Hamina panostavat yhteistyössä vaikuttajamarkkinointiin. Kymmenkunta influensseriä käy erilaisten teemojen mukaisesti kohteita läpi Kymenlaaksossa.

"Iloitsemme Kouvolassa Kymen Seudun Osuuskaupan Tykkimäki Resort-investointipäätöksestä Käyrälammen alueelle. Kaupunki satsaa alueen virkistyspalveluverkostoon ja niihin kytkeytyvien palvelujen rakentamiseen," Vainio kertoo.

Bussi kiertää Pohjois-Kymenlaakson matkailukohteita

"Kaupunki järjestää myös tänä kesänä matkailukohteiden saavutettavuutta parantavan julkisen liikenteen Repovesibussin, jolla pääsee kätevästi Matkakeskukselta Verlaan, Vuohijärven luonto- ja kulttuuritalolle sekä Repoveden kansallispuiston Lapinsalmen sisäänkäynnille," Vainio kertoo.

Kehitystyön alla on tapahtuma- ja kokouspalvelujen kehittäminen edelleen. Tavoitteena on matkailun ympärivuotisuuden vahvistaminen. Aikanaan hankerahoituksella käynnistynyt kokous- ja tapahtumapalvelu on saanut pysyvän sijan Kouvolan kaupungin matkailuportfoliossa.

Kymenlaaksossa työstetään par’aikaa matkailutoimijoiden sitoumuksen osoituksena Suomen matkailustrategiaan pohjautuvaa tiekarttaa. Tavoitteena on myös, että matkailu näkyy entistä vahvemmin tulevassa Kymenlaakson maakuntaohjelmassa.

"Kymenlaakson matkailun tiekartta määrittelee tulevaisuuden steppejä, mihin täällä matkailun osalta panostetaan. Kiitos kaikille työhön osallistuneille yrityksille ja matkailutoimijoille," Kirsi Vainio kiittelee.

Matkailuala merkittävä työllistäjä

Matkailualan Kymenlaakson infograaft tuovat hyvin esille matkailutoimialan merkityksen työllistäjänä ja alan potentiaalin Kymenlaakson kasvun edistäjänä.

Matkailun talous- ja työllisyys 2019 -vaikutustutkimuksen mukaan  matkailualan kokonaisvaikutukset Kymenlaaksossa olivat 233 miljoonaa euroa. Välitön matkailutyöllisyys oli 916 henkilötyövuotta. Matkailu kerrytti kuntien ja kaupunkien kunnallisverotuloja 4,2 miljoonan euron edestä ja jokainen matkailuun käytetty euro poikii 61 senttiä muille toimialoille. (Lähde TEM toimialaraportit 2021:1 Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus)

Kymenlaakson matkailualan graafit täältä. 

Kymenlaakson matkailun tunnuslukuja5

 

Kymenlaakso 2019 TAK Tulo ja tyollisyysvaikutukset web2  

Lähteet: TAK, Visit Kotka-Hamina ja Visit Kouvola.