if (CookieConsent::check('Analytics')) { }

16.9.2022

Maanantaina käynnistyvä Eurot Kymenlaaksoon -kampanja kannustaa ostamaan lähituotteita. Kuluttajia puhutellaan kymenlaaksolaisel murteel.

”Kaikki on koton, käyää syömää”

Kymenlaakson kaupoista löytyy runsaasti maakunnan omien tuottajien elintarvikkeita. Kampanja kannustaa hankkimaan lähiruokaa ja -elintarvikkeita ja pitämään näin eurot Kymenlaaksossa.


Kampanjan avulla kaikkia kymenlaaksolaisia kannustetaan ostamaan oman maakunnan alueella tuotettua ja valmistettua lähiruokaa ja -elintarvikkeita. Kampanjaa toistetaan neljän viikon ajan somekanavissa ja kadunvarsitauluilla.

Eurot Kymenlaaksoon -kampanja on kauppakamarin, sen jäsenyritysten ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin yhteinen kampanja, jolla pyritään kääntämään katseet oman maakunnan yritysten monipuoliseen tarjontaan.

Kolmatta kertaa toteutettava kampanja painottaa tänä syksynä lähiruoan ja lähellä tuotettavien elintarvikkeiden merkitystä. Teeman valintaan vaikutti vahvasti globaali ruokakriisi. Huoltovarmuus ja omavaraisuus tarvitsevat kannattavaa alkutuotantoa, pohdittiin kauppakamarissa.

- Suomalaisesta pellosta pöytään on ihan paras resepti tänä syksynä, korostaa projektin vetäjä, viestintäpäällikkö Kirsi Juura Kymenlaakson kauppakamarista.

Kampanja haluaa muistuttaa kuluttajia myös ostovalintojen merkityksestä koko maakunnan elinvoimalle, verotuloille, työpaikkojen syntymiselle ja pysymiselle sekä yritysten elinvoimalle.

Makui meiän maakunnast

Kymenlaaksolaisuus nousee vahvasti esille jo otsikoinnissa, joka on rehevää paikallista murretta.

Makui meiän maakunnast ja Kymenlaaksolaist pöytää ja Kaikki on koton, käyää syömää kuulostavat tutuilta korvaan, mutta ihan helposti murreasun muokkaaminen ei käynyt.

- Murreotsikoita pyöriteltiin tekijätiimissä ja kävi niin, että yhden korvaan käyää kuulosti oikealta, kun toinen vakuutti, että on aina sanonut käyvää. Otimme yhteyttä Kymenlaakson museoon, josta saimme ammattiapua. Senkin jälkeen jouduimme lopulta toteamaan, että Kymenlaakson sisälläkin puhutaan niin montaa erilaista murretta, että yhtä ainoaa oikeaa tulkintaa ei ole. Haminalainen sanoo eri tavalla kuin voikkaalainen ja eroja on ihan kymmenen kilometrin sisälläkin, Kirsi Juura kertoo.

Kampanjan visuaalinen ilme toteutettiin oppilaitosyhteistyönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin kanssa. Kuvituksen ja bannerien suunnittelun ja valmistuksen tekivät Mari Lappalainen, Essi Virtanen, Roosa Pulkkinen, Satu Hämäläinen ja Edit Hakasalo.

Jotta kampanjalle saadaan mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja näin tehoa hyvälle asialle, niin kaikkia Kymenlaakson yrityksiä, organisaatioita, yhteisöjä ja yksityishenkilöitä pyydetään jakamaan Eurot Kymenlaaksoon -postauksia somessa Kymenlaakson kauppakamarin sivuilta ja bannereita voi ladata myös yritysten omille nettisivuille www.kymenlaaksonkauppakamari.fi/tapahtumat/kampanjat -sivulta.




Kymenlaakson ruokakaupoissa on tarjolla runsaasti lähituotteita karkeista kynnysmattoihin. 

Lähituotteiden suosioon vaikuttaa sesongin lisäksi esimerkiksi mediassa esillä olevat trendit.

Alkukuusta Suomen paras olut -kilpailun voitti virolahtelaisen Takatalo&Tompurin kaski Savubock -olut ja kuusankoskelainen Panimo Hoppa voitti Pils-kilpailusarjan.

Tänä syksynä tarkkaillaan erityisesti globaalin elintarviketilanteen mahdollisesti aiheuttamia vaikutuksia.

- Panimojuomissa on ollut innovatiivisia tuotteita, joiden menekki on ollut hyvä. Lisäksi sesonkituotteista esimerkiksi Kouvolan Lakritsin joulukalenteri on ollut todella suosittu. Myös paikallisen myllyn tuotteita on otettu laajemminkin myymälöiden valikoimiin kysynnästä johtuen, kertoo Kymen Seudun Osuuskaupan viestintäpäällikkö Johanna Koistinen.

Lue lisää