Uusimmat

Epäasiallinen kohtelu on lain, yleisen hyvän tavan tai omien työvelvollisuuksien vastaista käyttäytymistä tai toimintaa toista kohtaan työssä. Työturvallisuuslain mukaan työnantajan on ryhdyttävä toimiin terveyttä haittaavan tai vaarantavan häirinnän ja muun epäasiallisen kohtelun poistamiseksi.
Kuuleminen
Epäasiallinen kohtelu on lain, yleisen hyvän tavan tai omien työvelvollisuuksien vastaista käyttäytymistä tai toimintaa toista kohtaan työssä. Usein se on järjestelmällistä ja jatkuvaa, mutta kyse voi olla myös yksittäisestä tapahtumasta. Kohteena voi olla kuka tahansa työyhteisön jäsen.
Häirintä ja epäasiallinen kohtelu
Työturvallisuuslaissa kielletään häirintä ja muu epäasiallinen kohtelu, joka aiheuttaa työntekijän terveydelle haittaa tai vaaraa. Epäasiallinen kohtelu on lain, yleisen hyvän tavan tai omien työvelvollisuuksien vastaista käyttäytymistä tai toimintaa toista kohtaan työssä. Häirintä on järjestelmällistä ja jatkuvaa kielteistä toimintaa tai käyttäytymistä.
Työturvallisuuslain mukaan työnantajan on ryhdyttävä toimiin terveyttä haittaavan tai vaarantavan häirinnän ja muun epäasiallisen kohtelun poistamiseksi. Vaikka päävastuu on työnantajalla, työturvallisuuslaki velvoittaa myös työntekijöitä välttämään toiseen kohdistuvaa terveyttä haittaavaa tai vaarantavaa häirintää ja muuta epäasiallista kohtelua.
Häirintää ja epäasiallista kohtelua on esimerkiksi
- ilkeät ja vihjailevat viestit
- väheksyvät ja pilkkaavat puheet
- työnteon jatkuva perusteeton arvostelu ja vaikeuttaminen
- maineen tai aseman kyseenalaistaminen
- työyhteisöstä eristäminen
- seksuaalinen häirintä
Häirintää ja epäasiallista kohtelua puolestaan ei ole
- työnantajan työtä ja työnjohtoa koskevat asialliset, perustellut päätökset ja ohjeet
- työn ja työyhteisön ongelmien yhteinen käsittely
- perusteltu puuttuminen työsuoritukseen ja varoituksen antaminen perustellusta syystä.
Miten epäasialliseen kohteluun voidaan puuttua?
Epäasialliseen kohteluun puuttuminen lähtee siitä, että työntekijä keskustelee asiasta epäasiallisesti käyttäytyneen henkilön kanssa. Työntekijän kannattaa myös keskustella toiminnasta esihenkilön, työsuojeluvaltuutetun tai esimerkiksi työterveyshuollon kanssa, varsinkin, jos epäasiallisesti käyttäytyvä kollega ei muuta käytöstään keskustelusta huolimatta. Mikäli epäasiallista kohtelua kohdataan esihenkilön taholta, asiasta tulee ilmoittaa hänen esihenkilölleen.
Vastuu tilanteen selvittämisestä ja tarvittavista toimista on työnantajalla. Kun työnantaja saa ilmoituksen häirinnästä tai epäasiallisesta kohtelusta, tulee asiaan reagoida viivyttelemättä. Ensin on selvitettävä häirintänä koettujen tekojen ja tapahtumien kulku puolueettomasti kaikilta osapuolilta. Jos esihenkilö katsoo, että työpaikalla esiintyy häirintää tai epäasiallista kohtelua, työnantajan on huolehdittava käytettävissään olevin keinoin, että todettu häirintä tai muu epäasiallinen kohtelu loppuu.
Työnantaja voi tarvittaessa käyttää työnjohdollisia tai kurinpidollisia toimenpiteitä, esimerkiksi epäasiallisesti käyttäytyneen siirto toiseen työpisteeseen, työaikajärjestelyt tai varoituksen antaminen. Lisäksi työnantajan tulee riittävän pitkällä aikavälillä seurata, että häirinnän lopettamiseksi tehdyt toimet toteutuvat ja ovat riittäviä.
Kristiina Rautiainen
juristi
Helsingin seudun kauppakamari