Uusimmat

Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä peräti 80 prosenttia kertoi Trumpin politiikan heikentävän vientinäkymiä. Kymenlaakson yrityksistä kirposi kommentteja.
Vain kolmessa kuukaudessa vientiyritysten näkemys Yhdysvaltain markkinoiden mahdollisuuksista on puolittunut: kasvuun uskoo enää vajaa kolmannes ja tullimaksutkaan eivät lisää yritysten kiinnostusta laajentaa toimintaa Yhdysvaltain markkinoille. Vielä joulukuussa uskoa riitti ja luvut olivat huomattavasti korkeammat.
”Vientiyrityksille suunnatun kyselyn sanoma on selvä: luottamus Yhdysvaltoihin on kokenut kolauksen. Trumpin kauppapolitiikan ailahtelevuus luo nyt suurta epävarmuutta vientiyrityksille”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.
Kauppakamarien vientiyrityksille suunnattu kysely tehtiin 4–7.3. ja siihen vastasi 110 yritystä eri puolilta Suomea.
Yrityksistä 80 prosenttia mainitsi Trumpin tähänastiset ulko- ja kauppapoliittiset viestit vientinäkymiä heikentäväksi syyksi. 50 prosenttia vastasi vähentyneen kysynnän ja 40 prosenttia Venäjän sodan, taantuvan maailmantalouden ja kohonneiden kustannusten heikentävän vientinäkymiä. Vastaajat saivat valita kolme merkittävintä vaihtoehtoa.
Kymenlaakson kauppakamarin jäsenyritysten kommentteja tilanteesta:
Sahayritys/puutuoteteollisuus: ”Vientimme suuntautuu EU:n, Iso-Britannian ja USA:n alueille sekä Aasiaan ja Pohjois-Afrikkaan. Tilanne on täysin arvaamaton USA:n markkinan suhteen. USA:n tullit vievät globaalin kaupan asentoon, joka on tuntematon – oletettavasti vahinkoa tuottava. EU-maille tullit ovat musta joutsen. USA:n viennin menetys ei ole meille kohtalonkysymys, mutta seurannaisvaikutuksena tulevat markkinahäiriöt voivat sitä olla. Mikään ei tule säästymään häiriöiltä.”
Konepaja: ”Euromääräisiä arvioita ei vielä ole. Pitkittyessään vaikutukset voivat olla hyvin merkittäviä. Seuraamme tilannetta.”
Kemian alan yhtiö: ”Jos emme saa tuontitulleista vapautuksia, on riskinä menettää USA:n kauppoja. Vienti on jo nyt kallista, ja osalle tuotteista selvitetään mahdollisuuksia paikalliseen tuotantoon jo ilman tätä tullitilannettakin. Tuontitulli taatusti lisää painetta. Osa tuotteistamme nojautuu vahvasti asiakkaaseen USA:ssa. Tuotteiden hintojen nousu USA:ssa vaikuttaisi varmasti kilpailutilanteeseen, koska tuotteemme kuuluu jo nyt kalliimpiin / erikoislaatuisiin tuotteisiin.”
Teräksestä laitteita valmistava yritys: ”Todennäköisesti USA:han liittyvät projektit tulevat vähenemään. Niiden vaikutus liikevaihtoomme on ollut vuodesta riippuen 5-50 % eli vaikutusten arviointi on hyvin hankalaa. Eipä tullit ainakaan asioita helpota, se on varma.”
Yhdysvaltain markkinoiden houkuttelevuus vähenemässä
Yhdysvaltain markkinoiden merkitys yrityksille on myös vähentynyt kolmessa kuukaudessa. Enää reilu neljännes, 28 prosenttia yrityksistä kertoi Yhdysvaltain merkityksen kasvavan, kun vielä joulukuussa kasvua näki 45 prosenttia kyselyyn vastanneista. Yhdysvaltain merkityksen koki hiipuvan nyt 16 prosenttia, kun joulukuussa vastaava luku oli kolme prosenttia.
”Trumpin transaktionaalinen politiikka, harjoitetun retoriikan ja ensimmäisten poliittisten avausten korrelaatio ja kauppapolitiikan välineellistäminen muiden tavoitteiden saavuttamiseksi tulivat lopulta yllätyksenä. Muutosta Yhdysvaltain politiikan suunnassa odotettiin, mutta tällaista myllerrystä harva osasi ennakoida”, sanoo Pohjanheimo.
Myös yritysten kiinnostus laajentaa tai aloittaa liiketoimintaa Yhdysvalloissa on kokenut kolmessa kuukaudessa vastaavanlaisen ”puolittumisen”. Enää vain yhdeksän prosenttia yrityksistä harkitsee liiketoiminnan aloittamista tai laajentamista Yhdysvalloissa, jos Trump asettaa uhkaamansa tullit Eurooppaan. Joulukuussa vielä 18,5 prosenttia yrityksistä arvioi laajentavansa tai aloittavansa liiketoimintaa Yhdysvalloissa, jos tullit tulevat voimaan. Nyt yrityksistä 66,4 prosenttia vastasi, ettei tulleista huolimatta aio laajentaa tai aloittaa Yhdysvalloissa, kun joulukuussa tätä mieltä oli 38 prosenttia vastaajista.
”Tulleilla on kielteisiä vaikutuksia paitsi kansainväliseen kauppaan, myös lopulta amerikkalaisen kuluttajan omaan lompakkoon. Kaupan rajoitustoimet ja jo nähty tullien edestakainen veivaaminen luovat epävarmuutta suomalaisyrityksille ja niiden kilpailukyvylle, mutta myös Yhdysvaltojen itsensä kilpailukyvylle”, Pohjanheimo sanoo.
Kaiken kaikkiaan kansainvälinen ennakoimattomuus, jonka yksi osa on Trumpin ja Yhdysvaltain politiikka, vaikuttaa suomalaisten vientiyritysten toimintaan kuluvana vuonna. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 16 prosenttia vastasi ennakoimattomuuden vaikuttavan merkittävästi, 48 prosenttia jonkin verran ja 24 prosenttia hieman. Vain 11 prosenttia vastasi, ettei kansainvälisellä ennakoimattomuudella ole merkitystä yrityksen toimintaan.
Kauppakamarien vientiyrityksille suunnattu kysely tehtiin 4–7.3. ja siihen vastasi 110 yritystä eri puolilta Suomea.