Uusimmat
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Ennen kaikkea niitä halutaan tehdä ilmastonmuutoksen torjuntaan osallistumisen takia.
Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista reilut 200 valittiin mukaan. Päätökset ohjelmaan valittavista yrityksistä teki Keskuskauppakamari. Valintaperusteissa painotettiin yrityksen halua sitoutua ohjelmaan.
Tammikuussa käynnistyneeseen ilmasto-ohjelmaan osallistuu pk-yrityksiä eri toimialoilta ympäri Suomea. Kymenlaaksosta ilmasto-ohjelmaan valittiin kuusi yritystä: Oy Insinööri Studio Kotka, Siivouspalvelu Hänninen Oy Kotka, Anjalankosken Terästyö Oy Kouvola, Elementit-E Oy Kouvola, Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy Kouvola ja Dust Control Systems Oy Kouvola.
Ilmasto-ohjelman toteuttamisen yrityksille maksuttomana teki mahdolliseksi yhteistyö LähiTapiolan kanssa.
”LähiTapiola haluaa tulevaisuudessa olla yrityksille vahva kumppani vihreässä siirtymässä ja auttaa heitä varautumaan ilmastoriskeihin sekä vähentämään CO2-päästöjään. Ilmastolahjoitus on ensimmäinen askel tällä polulla”, toteaa LähiTapiola Vellamon yritysliiketoiminnan johtaja Ari Tuominen.
Yrityksia kannustavat ilmastotoimiin halu ilmastonmuutokseen, asiakkaiden odotukset ja kilpailijoista erottautuminen
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Ennen kaikkea niitä halutaan tehdä ilmastonmuutoksen torjuntaan osallistumisen takia. Yrityksistä 45 prosenttia kertoi ilmastonmuutoksen torjunnan olevan pääasiasiallinen syy tehdä ilmastotyötä. Vastaajista 20 prosenttia piti asiakkaiden odotuksia ja 20 prosenttia kilpailijoista erottautumista tärkeimpinä syinä. Muita pienempiä syitä olivat omistajien ja sijoittajien vaatimukset ja toimitus- ja logistiikkaketjusta syntyvä paine sekä taloudellinen hyöty.
”Vastuullisuus, taloudelliset hyödyt ja mainehyöty ovat olleet aiempien kyselyjemme perusteella syitä, jotka ovat saaneet suomalaisyritykset tarttumaan ilmastotyöhön. Yhä enemmän vaakakupissa painaa kuitenkin asiakkaiden odotukset ja tahto toimia oikein”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala.
Vastaavasti kustannukset, resurssien ja osaamisen puute ovat olleet syitä siihen, että ilmastotyöhön ei ole vielä tartuttu.
Pk-yritykset kirivät asiakkaiden kysymysten siivittäminä
”Isoilla yrityksillä on ollut toisenlaiset rahkeet vastuullisuustyöhön ja he ovat olleet Kymenlaaksossakin tien avaajia. Kymenlaakson kauppakamarin jäsenyrityksistä jo pidemmällä vastuullisuustyössään ovat esimerkiksi Kymenlaakson Osuuspankki ja Autosalpa. Mutta pk-yritykset kirivät nyt rinnalle, sillä kuluttajat asettavat kysymyksiä vastuullisista hankintaketjuista ja monille pienillekin yrityksille aloittaminen on helpottunut vastuullisuuskoulutusten avittamana. Alku voi olla vaikkapa aurinkopaneelien asentaminen toimitilan katolle, sanoo Kymenlaakson kauppakamarin viestintäpäällikkö Kirsi Juura.
Keskuskauppakamarin ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.
Kymenlaakson kauppakamari järjestää myös kaikille yrityksille avoimia vastuullisuusvalmennuksia 5.3. ja 26.3.
”Yrityksille asetetut vastuullisuusvaatimukset kasvavat koko ajan. Ilmastolahjoituksellamme voimme auttaa pk-yrityksiä vastaamaan heidän toimintaympäristöjensä ja arvoketjujensa ilmastotavoitteisiin entistä paremmin”, sanoo LähiTapiolan yritysasiakasliiketoiminnan johtaja Veikko Salonen.
Sadalle ensimmäiselle ohjelman opastuksella hiilijalanjälkensä laskeneelle osallistujayritykselle myönnetään maksutta Keskuskauppakamarin Hiilijalanjälki laskettu -merkki. Hiilijalanjälki laskettu –merkin avulla organisaatio tekee hiilijalanjäljen laskennan näkyväksi ja osoittaa sidosryhmilleen laskeneensa hiilijalanjälkensä.