Vientiasiakirjat

Kauppakamarit myöntävät yrityksille ulkomaankaupan asiakirjoja kaupan osapuolten ja vientimaan viranomaisten vaatimuksiin.

Vientiasiakirjat

Kauppakamarit sujuvoittavat yritysten ulkomaankauppaa myöntämällä rajaviranomaisten tai Tullin vaatimia vientiasiakirjoja.

Kauppakamarit käsittelevät ja tarjoavat seuraavia asiakirjoja

  • Euroopan Unionin yleinen alkuperätodistus: vientikohtainen asiakirja vientitavaroiden alkuperän todentamiseen
  • Kauppalaskut
  • ATA carnet -tulliasiakirja, joka helpottaa ja yksinkertaistaa väliaikaista tullivapausmenettelyä
  • Asiakirjojen vahvistukset: kauppalaskut, pakkausluettelot, hintalistat jne.
  • Force majeure ja muut erikoistodistukset: vastaamme todistustarpeeseen esimerkiksi yrityksen vastuuhenkilöistä

Kymenlaakson kauppakamarin vientiasiakirjapalvelun aukioloajat

Ulkomaankaupan asiakirjat vahvistetaan vientiasiakirjat.fi -palvelun kautta sähköisesti arkipäivinä klo 9.00 – 15.00 välisenä aikana. 

Märkäleimatut todistukset ovat noudettavissa Karhulan Eagle-talon aulapalvelusta tilausta seuraavana päivänä lukuunottamatta perjantaita. 

Eagle-talon aulapalvelu on avoinna
MA 8.00 –16.00
TI 12.30 –16.00
KE 8.00 –12.00
TO 12.30 –16.00

Postitse lähetettävät alkuperätodistukset kestävät useita päiviä. Postitettavista todistuksista veloitetaan vahvistusmaksun lisäksi 5 euron postitusmaksu.

Eagle-talo, Kyminlinnantie 6, Kotka.
05 229 6100, 0440 296 113
kymichamber@kauppakamari.fi

Vanhoista lomakkeista on luovuttu

Esipainettujen lomakkeiden käyttö on lopetettu ja asiakirjat voi tulostaa tavalliselle tulostuspaperille.

Käyttämättä jääneet lomakkeet tulee tuhota tietoturvallisesti käyttämällä tietoturvamateriaaleille tarkoitettua kierrätyspalvelua tai silppuamalla. Alkuperätodistuslomakkeet eivät sovellu tavanomaiseen paperikeräykseen.

Jaana Pirtilä
Toimistopäällikkö. Jäsenpalvelut, asiakirjat, hallinto- ja talousasiat.

 0440 296 113